درخواست گزارشگر ویژه سازمان‌ملل از انگلیس برای استرداد جولیان آسانژ 

گزارشگر ویژه سازمان‌ملل در امور شکنجه، روز سه شنبه از انگلیس خواست استرداد احتمالی جولیان آسانژ به آمریکا را متوقف کند.

آلیس جیل ادواردز، از مقامات خواست تا به درخواست او توجه کنند، زیرا او وضعیت روانی شکننده آسانژ را برجسته می‌کند و نگرانی‌های شدیدی را مبنی بر اینکه استرداد ممکن است او را در معرض رفتاری معادل شکنجه یا انواع مجازات‌های ظالمانه قرار دهد، بیان کرد.

ادواردز گفت: «جولیان آسانژ از یک اختلال افسردگی طولانی مدت و مکرر رنج می‌برد. او در معرض خطر خودکشی ارزیابی می‌شود.» 

در ایالات متحده، او با اتهامات متعددی از جمله انتشار غیرقانونی اسناد و مدارک دیپلماتیک طبق قانون جاسوسی ۱۹۱۷ و دیگر اسناد از طریق ویکی لیکس مواجه است. آسانژ، که روند استرداد او توجه بین المللی را به خود جلب کرده است، در صورت محکومیت با حبس انفرادی طولانی مدت و حبس بالقوه تا ۱۷۵ سال مواجه است.

ادواردز گفت: خطر قرار گرفتن در سلول انفرادی طولانی‌مدت، علیرغم وضعیت نامطمئن سلامت روان، و دریافت محکومیت نامتناسب بالقوه، این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا استرداد آسانژ به ایالات متحده با تعهدات بین‌المللی حقوق بشر انگلیس سازگار است یا خیر. من از دولت انگلیس می‌خواهم که حکم استرداد آقای آسانژ را با دقت بررسی کند تا از رعایت کامل ممنوعیت مطلق و غیرقابل انحراف بازگشت به شکنجه و سایر رفتار‌ها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز اطمینان حاصل کند.

تصمیم قریب الوقوع با نزدیک شدن به موعد آخرین درخواست تجدیدنظر آسانژ در دادگاه عالی لندن در ۲۰ تا ۲۱ فوریه اتخاذ شد.

آسانژ به دلیل انتشار اسناد محرمانه از طریق ویکی‌لیکس با ۱۸ اتهام مواجه است که عمدتا نتیجه افشای اطلاعاتی توسط چلسی منینگ، تحلیلگر سابق اطلاعات ارتش ایالات متحده است. منینگ به ۳۵ سال زندان محکوم شد؛ اما پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۷ حکم وی را تخفیف داد، آزاد شد. موسس ویکی‌لیکس در صورت محکومیت در مجموع با ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

وی از سال ۲۰۱۹ در انگلیس بازداشت است و در حال حاضر در زندان بلمارش نگهداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار